Його музика звучить у церковних хорах: історія творчості киянина Артемія Веделя

З давніх часів у багатьох київських храмах та церквах богослужіння відбувається під музику хору. Його учасники виконують музичні композиції, які мають глибоке релігійне значення. Одним із їх легендарних авторів ХІХ століття був киянин Артемій Ведель. Його музика та слова до неї були визнані геніальними не лише у Києві, а й далеко за його межами. У чому полягає секрет музичного таланту композитора і що відомо про його творчий шлях далі на kyiv-trend.

Юні роки Артемія Веделя: як він став композитором?

Майбутній творець хорової музики народився 28 квітня 1767 року. Він жив разом з батьками Лук’яном Власовичем та Оленою Григорівною в історичному районі столиці — Подолі неподалік від церкви. У них був будинок з городом та садом. Там Артемій жив до 1799 року, але потім переїхав, а в останні роки життя знову повернувся до батьківського дому.

Його батько був художником. Він мав власну майстерню, де виготовляв іконостаси, а на вихідних ходив разом із сім’єю до церкви. Це дуже вплинуло на виховання і життя Артемія. Після закінчення школи він вступив на факультет філософії до Києво-Могилянської академії. У 1787 році він закінчив повний курс навчання і здобув гуманітарну освіту. Саме тоді однолітнки та близькі люди вперше дізналися про його музичний талант. Під час навчання в академії Артемій почав писати перші музичні композиції, диригувати студентським хором та оркестром. Крім цього, в нього добре виходило виступати на сцені як вокаліст і скрипаль.

Робота в Києві та за кордоном композитора та хорового диригента

Після того, як юний Артемій зміг розкрити свій музичний талант у студентських колах, він остаточно обрав свою профессію в житті. Багато хто визнавав його вміння складати складні мелодії та професійно диригувати на публіці. Невдовзі Артемій отримав пропозицію щодо працевлаштування.

У 1788 році він працював диригентом і керував капелами генерал-губернатора Москви Петра Єропкіна. На той час вони були одними з найбільш відомих і займали лідируючу позицію в музичній індустрії. Тому й не дивно, що Артемія Веделя вже зовсім скоро визнали у багатьох музичних колах. Під час перебування в Москві у нього з’явилася можливість дізнатися більше про музичну культуру Росії та Західної Європи. Це стало для нього цінним досвідом для продовження роботи у сфері музики.

У 1792 році він повернувся додому до Києва. Спочатку керував хором Києво-Могилянської академії, а згодом очолив легендарну музичну капелю генерала О. Леванідова. Паралельно Артемій встигав керувати хором військових дітей. Леванідов дуже поважав його талант, тому сприяв його просуванню по службі.

1796 року київський музикант переїхав до Харкова. Там він викладав вокал та музику в Казённому училищі, а також продовжував писати музичні твори. Тоді йому вдалося написати 3 концерти релігійного характеру: «Воскресни Боже», «Господь пасе мене», «Почуй Господи голос мій».

У Харкові, як і в інших містах, київського композитора дуже цінували та визнавали його творчість. Його твори співали у церквах, а на виступи з хором завжди приходило багато глядачів. Але одного разу у житті геніального композитора настали важкі часи. Відповідно до виданого царського указу, всі капели були закриті, після чого Артемій подав рапорт про відставку. Тоді музична індустрія переживала кризу: скорочувалися штати хорів, а церквах було заборонено співати молитви і псалми.

Попри це Веделю знову пощастило. Він влаштувався працювати у громадянське відомство Олексія Теплова, який теж захоплювався його талантом. Киянин почав керувати губернською капелою. З того часу його учні почали часто займати перші місця на конкурсах і фестивалях у Москві, Санкт-Петербурзі… Проте так було недовго. Поступово музичне життя в Харкові пішло на спад: було ліквідовано хори, оркестри, а виконання музики Веделя заборонили.

Через це у 1798 році він знову повернувся до Києва, де написав 2 концерти на релігійого характеру. З тих пір його нові композиції почали виконувати при київському Братському та Софійському соборах. Також було визнано й інші його пісні. Вони увійшли до репертуару хорів багатьох київських монастирів на церков.

Цікаві факти про музичні композиції Артемія Веделя

  1. Починаючи з ХІХ століття класична музика Веделя виконувалася у багатьох церквах та храмах Києва. 
  1. За все життя київський композитор та хоровий диригент написав близько 80 музичних творів. 
  1. Більшість з них написані на слова псалмів, скорботного та сумного характеру, в яких йдеться про протистояння людини злим силам.
  1. Артемій був прихильником партесного співу. Його композиції зберігають гармонію співу різних хорових груп.  
  1. Мелодії його класичних творів відрізняються ритмічністю та складністю у виконанні. Вони були написані на підставі побудов типу «питання – відповідь», що об’єднують структури. А також пов’язані із давньоукраїнською монодією та фольклором, які придають мелодіям виразне звучання.

Comments

.,.,.,.